Geen kunst, geen wetenschap?
Het werk in deze tentoonstelling levert geen enkele vorm van wetenschappelijk resultaat op,
daarover mag geen twijfel bestaan. De oorspronkelijke experimenten werden ruim
honderd tot tweehonderd jaar geleden bedacht, succesvol uitgevoerd en ondertussen vervolmaakt.
De tentoongestelde apparaten zijn louter een getuigenis van het traject die
werd doorlopen, de vragen die werden gesteld, de inzichten die werden gevormd
en de oplossingen die werden bedacht met behulp van de huidige technische middelen.
Veel vragen drongen zich wellicht destijds op dezelfde manier op. Het is boeiend
om zich in de hoofden van de onderzoekers van weleer te wanen en te ontdekken hoe zij oplossingen hebben verzonnen.
Ik noem mijn toestellen sculpturen, waarvan de onderdelen zich hebben gevormd,
niet artistiek gedreven maar door functionaliteit. Jammer dat veel mensen de
schoonheid van technische componenten niet opmerken. Het zijn meestal objecten
die tot het uiterste zijn geoptimaliseerd, in alle eenvoud, zonder franje en met een hoge graad van abstractie."
Remco heeft de gave om ons anders te laten kijken naar deze voorwerpen, door
ze te "objectiveren" en volledig te ontdoen van hun context of functie.
Er ontstaan nieuwe spanningen, symmetrieën, verhoudingen en disproporties met andere objecten.
Het loont zonder twijfel de moeite om dit spel te observeren.
Het nieuwe vormgeven.
Dick Swaab poneert de stelling in zijn boek (We zijn ons brein, 2010) dat er
geen vrije wil bestaat. Dat we, bij manier van spreken, functioneren en denken
onder invloed van de mechaniek die we genetisch hebben gekregen en die verder
ontwikkelde tijdens ons verblijf in de baarmoeder en gedurende de prille eerste jaren van ons leven.
Ik ben trouwens blij, in deze context, dat ik de hersenen heb gekregen die mij
doen denken dat ik tevreden mag zijn met de hersenen die ik heb gekregen!
"Dit is verwant aan Spinoza's gedachtengoed" merkte Remco op bij het citeren van deze redenering.
Heeft hij gelijk? Komt deze vorm van verlichting oorspronkelijk van mijn favoriete filosoof?
Dit kan geen toeval zijn! In de geest van zijn overtuiging pogen we ondertussen
de geheimen van de natuur verder te ontrafelen of ons ten minste erover te verwonderen.
Anderzijds ben ik blij te mogen leven in de huidige tijd, waar kennis niet meer
in je hersenen moet worden opgeslagen of in duffe bibliotheken maar ruim, genereus
en interactief wordt aangeboden op het internet. (Leve Wikipedia, je kan rekenen
op mijn jaarlijkse bescheiden bijdrage) Hierdoor ontstaat er een nieuwe vorm van bewustzijn.
Je kan kennis meteen raadplegen, toepassen en verwerken. Een aangepaste vorm van onderwijs dringt zich op!
Een derde gegeven die mij ontzettend blij stemt is de intrede van de betaalbare 3D printer.
"Jouw verbeelding is de enige beperking", de slagzin van LEGO, slaat op het
gebruik van een aantal specifieke bouwstenen. De iconische legobouwsteen is
ontstaan in de vroege jaren van de heropbouw na WOII. Misschien is het einde
van de Lego-bouwdoos in zicht, maar zeker niet het einde van de verbeelding!
Want de 3D printer doet het universeler: waardoor je zelfs geen basis-bouwstenen meer te hoeft gebruiken:
's Avond, in bed, bedenk ik een vorm, of een reeks oplossingen, en val vergenoegzaam
in slaap. Op dit ogenblik is het concept van de vormgeving reeds gebeurd. Zonder
het te beseffen, en zonder pijn, werken mijn hersenen 's nachts verder aan het project.
's Morgens, uitgeslapen (meestal, maar niet altijd!), begeef ik mij naar m'n computer.
Na wat virtueel boetseren in "Openscad" spuit de printer geduldig met een verhit
draadje bioplastic, traag maar gestaag, het eerder bedachte volume.
Er ontstaat een nieuwe stiel: "De nieuwe makers" worden ze trendy genoemd.
Niet de ambachtslui met de vele geheimen en knepen van het vak en de obligate
grijze stofjas, maar hipsters die achteruit leunend naar een iMac beeldscherm
turen en de 3D ontwerpen naar hartenlust zoomen, schuiven, kantelen, rekken,
trekken en ondertussen koffiedrinken. Vrije bibliotheken van virtuele objecten
zijn ruim verkrijgbaar op het web. Grote gemeenschappen en werkgroepen leveren
volop lange lijsten van de meest uiteenlopende objecten. Er bestaat geen beroepsgeheim
meer. Leve de open source gedachte! De derde industriële revolutie rukt op, of is het reeds de vierde?.
Soms vraag ik mij af: heeft Dick Swaab ook een 3D printer?
3D print van een camerasteun in Openscad
Morfische velden
Als technisch opgeleide, door wetenschap begeesterde mens ben ik niet vrij van
enige indoctrinatie in het afwijzen van het metafysische. Hoewel ik mij steeds
meer interesseer in het standpunt van de bevlogen Rupert Sheldrake. (Brits auteur,
van opleiding celbioloog, die bezighoudt met parapsychologie)
Hij stelt dat er een collectief extern bewustzijn bestaat waar we, ieder van ons,
toegang toe hebben. Hij introduceert het begrip: "morfogenetische velden".
Net zoals we een stem direct aan een persoon kunnen toewijzen, kunnen we patronen
in dit veld detecteren en herkennen. Een hond voelt het veld van zijn baas naderen
en wordt een tiental minuten voor de thuiskomst onrustig. Grote formaties vogels
of scholen vissen bewegen gesynchroniseerd in dezelfde richting gedirigeerd
door een gemeenschappelijke beslissing.
Sheldrake spreekt van morfogenetische resonantie alsof onze ideeën meetrillen
met de kennis en gevoelens van vele wezens rondom ons en zelfs vóór ons.
Sterker nog hij beweert dat alle materie, misschien in minieme mate, deze velden beïnvloeden of accumuleren.
De objecten die door Remco worden geselecteerd, gegroepeerd en tentoongesteld
concentreren dit veld. De aandachtige bezoeker voelt de resonantie en begrijpt
wat Remco hiermee bedoelde. Net zoals we van muziek houden maar misschien niet
kunnen zingen noch een instrument kunnen bespelen, hou je van de scenografie
van Remco maar zou je het zelf niet kunnen verzinnen.
Plug jezelf in en laat je drijven op de veldlijnen van deze tentoonstelling.
Vanzelfsprekend is het de bezoeker toegestaan aan deze morfische velden te twijfelen.
DDC 2017
Remco Roes 2017
Tom Lambeens 2017
Cavendish balans in opbouw Dan Declerck 2016
|